Meester Ben

"Meester Ben (53) is al 28 jaar werkzaam op basisschool ’t Palet middenin de Haagse schilderswijk. Een bevlogen leraar die pal staat voor zijn leerlingen. De oude volkswijk is gedurende de jaren getransformeerd in een wijk waarin tal van verschillende etnische groeperingen wonen. Autochtone Nederlanders zijn er tegenwoordig een uitzondering.
 

De samenstelling van de wijk vindt haar weerslag in het leerlingenbestand van ‘t Palet. Het is inmiddels een zogenaamde zwarte school geworden. Ben heeft de samenstelling van de school zien veranderen. En hoewel de wereld om hem heen harder en cynischer is geworden is daar bij hem weinig van te merken. Hij blijft, net als de rest van het leraren corps een bevlogen leraar die er alles aan doet om de kinderen de lesstof bij te brengen.
 

Maar zijn betrokkenheid gaat verder. Hij wil ook weten hoe de thuissituatie van de kinderen is en met welke problemen ze worstelen. Voor hem is het belangrijk dat de school meer is dan alleen een plek waar je ‘leert’. Het moet een plek zijn waar je jezelf kunt zijn en waar het veilig is. Dat zijn aanpak werkt blijkt uit het extreem lage schoolverzuim in de klas en de dankbaarheid die de kinderen keer op keer laten blijken."

(bron: www.hollanddoc.nl)

Onderstaande documentaire van Human, gemaakt door Vuk Janic, geeft een interessante kijk in de keuken van het basisonderwijs in de Schilderswijk.

 

Get Microsoft Silverlight



“Ik heb heel veel reacties gehad op de film. Mensen schreven dat ze ontroerd en blij waren geworden. Anderen vertelden dat ze minder somber waren over de maatschappij. Dat vond ik heel bijzonder”, vertelt Ben de Kok in een interview met Huib Stam, documentairemaker en publicist.

De Kok vindt het heel belangrijk zijn leerlingen een goede basis mee te geven. “De school werkt er hard aan om zo goed mogelijke resultaten te krijgen.” Bezoekers zijn verbaasd over de discipline binnen de school, de wellevendheid van de kinderen en de prettige manier waarop ze met elkaar omgaan. “Dat hadden ze niet verwacht. Onze methode is om de kinderen dat met zachte dwang bij te brengen. Met twee woorden spreken, heel geordend, gedisciplineerd en gestructureerd. Het is een manier van met elkaar omgaan waarvan het jammer is dat die verloren is gegaan.”


De meester is optimistisch gestemd over de toekomst. “Ik kan mij niet voorstellen dat de problemen met zwakke leerlingen na verloop van tijd, na generaties, niet verdwijnen. Je ziet het voorzichtig, heel voorzichtig, gebeuren.”

Het werk vindt hij onvoorstelbaar leuk, heel fijn. “Maar het is ook erg intensief. Je moet je niet alles persoonlijk aantrekken. Je moet afstand weten te houden, anders kun je dit werk niet aan. Dat is voor een deel karakter, maar ook training. Kwaad word ik heel, heel erg zelden. Als men niet op een fijne manier met elkaar omgaat, wordt er wel eens een wenkbrauw gefronst.”

CONT/W/wij werken in de wijk 20100305132505.png