Lente aan de voordeur en de zomer in gedachten

NWS/2018-03/img20180307wa0001

Mijn naam is Devanand Rambharose (Yoga Instructeur). De komende tijd zal ik op gezette tijden een artikel schrijven over gezonde leefstijl en yoga. Om in onze moderne- en stressvolle levens gezond oud te worden ben ik mij gaan verdiepen in klassieke vedische - en yogaliteratuur. Ik wil mijn opgedane kennis en ervaringen met u delen zodat een ieder er zijn of haar voordeel mee kan doen. Hieronder het eerste artikel van mijn hand. Ik wens u veel leesplezier.

In het algemeen is het gebruikelijk dat mensen in de lente meer aandacht aan hun lichaam gaan besteden en meer moeite doen om er in het voorjaar en zomer goed uit te zien. De afvalrace begint dan.
 

Oorzaken

De oorzaken van accumulatie van overtollig vet zijn heel divers. Vaak is dat het gebrek aan fysieke activiteiten. De meeste handmatige activiteiten worden vervangen door automatisering of worden geholpen door machines.  Gebrek aan lichamelijke inspanning zorgt voor een snelle vetophoping in een zeer korte tijdsspanne. Dit verhoogt direct het lichaamsgewicht en veel ziektes / kwalen komen zonder een aanwijzing. Vetopbouw heeft geen beperkingen en er is geen onderscheid in jong en oud. Van jonge kinderen tot ouderen, iedereen heeft ermee te maken. Vetopbouw komt meer voor bij niet-vegetariërs. Depressie, onregelmatige eetgewoonten, alcoholverslaving, lethargische (loom)/ ongezond levensstijl, weinig bewegen, junkfood, bijwerking van sommige medicijnen, over verwennerij / consumptie van snoepjes zijn enkele belangrijke redenen voor de vettoename (overgewicht). Lichaamsvet vermindert niet alleen de esthetiek, maar beperkt ook lichamelijke activiteiten.
 

Bijwerkingen

Over-eten in combinatie met een ongezond levensstijl verhoogt niet alleen het vetpercentage in ons lichaam, maar is ook de oorzaak van verschillende ziekten zoals:  hoge bloeddruk, cardiovasculaire problemen, hartkloppingen, diabetes, kanker, overbelasting  van de leverfunctie enzovoort.
 

Remedie/  Tovermiddelen bestaan niet

Dagelijks claimen meerdere bedrijven in advertenties dé manier te hebben gevonden om overtollig vet in de kortst mogelijke tijd te verminderen. Wees je bewust van dergelijke valse claims en bijbehorende bijwerkingen.
 

Oeroude Indiase procedures vermeld in de yoga literatuur, waaronder buigen / draaien en draaiende houdingen, zijn zeer effectief en veilig , om lichaamsvet te verbranden. Daarnast helpt Yoga het lichaam soepel, sterk en gezond te houden. De asans (oefeningen) moeten worden geperfectioneerd onder leiding  van een deskundige  Guru / yoga instructeur.
 

Het belang van een goede eetgewoonte 

Yoga alleen kan het vet in het lichaam niet verwijderen / verbranden. Gemakkelijk verteerbare voedingsmiddelen (volkoren enz.) en vers, niet gemodificeerd of bewerkt voedsel kan worden geconsumeerd. Uitgebalanceerd voedsel moet eiwit / vitamine / koolhydraten / vezels / mineralen en water / hydratie bevatten. Voorafgaand aan het slikken moet het eten goed worden gekauwd. Drink geen water tijdens de maaltijden / lunch/diner. Wacht met drinken tot minimaal één uur na de maaltijd. Consumeer alleen voedsel als je honger hebt. Het is erg gemakkelijk om vet op te bouwen (te verzamelen / in je lichaam op te slaan), maar het kost enorm veel moeite om het te verbranden en het lichaam gezond te houden. Op middelbare leeftijd kan het lichaam niet zo gemakkelijk onderhouden worden als we eigenlijk zouden willen. Daarom is het verstandig om een ​​gedisciplineerde levensstijl te ontwikkelen.
 

Ons lichaam slaat het meeste vet op in het buik-, heup- en taillegebied. Het is algemeen bekend dat de opslag van overtollig vet in ons lichaam tot verschillende kwalen kan leiden.
 

Regelmatig beoefenen van yogasanas helpt ons niet alleen een goede lichamelijke conditie op te bouwen, maar een regelmatige beweging van het lichaam, het systematisch, gedisciplineerd draaien van het lichaam, samen en met een gecontroleerde ademhaling, zorgt ervoor dat de taille felxibel/ los komt te zitten en ook de wervelkolom wordt op die manier versterkt.
 

Disclaimer: Dit is geen wetenschappelijk artikel. Alle informatie is gebaseerd op vedische literatuur en ervaringen van yoga guru's.