ZITTEN IS HET NIEUWE ROKEN!

NWS/2018-06/padmasana

Mijn naam is Devanand Rambharose (Yoga Instructeur). De komende tijd zal ik op gezette tijden een artikel schrijven over gezonde leefstijl en yoga. Om in onze moderne- en stressvolle levens gezond oud te worden ben ik mij gaan verdiepen in klassieke vedische - en yogaliteratuur. Ik wil mijn opgedane kennis en ervaringen met u delen zodat een ieder er zijn of haar voordeel mee kan doen. Hieronder het tweede artikel van mijn hand. Ik wens u veel leesplezier.

“Uit onderzoek is gebleken dat een derde van de Nederlanders zeven tot zestien uur per dag zit” rekent Neuroloog Erik Scherder voor.”

Nederland is Europees kampioen zitten

8 tot 11 uur zitten: dat klinkt lang. Toch krijgen veel Nederlanders het voor elkaar. Tel je eigen zituren maar eens bij elkaar op. ’s Ochtends tijdens vergaderingen, ’s middags tijdens de lunch, ’s avonds in de file en tijdens het avondeten, en dan heb je je werkuren (lees: zituren) achter het bureau nog niet eens meegeteld. Ongeveer 1 op de 3 Nederlanders zit meer dan 7,5 uur per dag. Daarmee zijn we Europees kampioen zitten.


Het Kenniscentrum Sport en het RIVM maakten een factsheet met cijfers over hoeveel we met z’n allen zitten in Nederland, en wat dat betekent voor onze gezondheid. Heb je een ‘zittend beroep’? Dan is het oppassen geblazen. Hoe meer tijd je zittend doorbrengt, hoe groter de gezondheidsrisico’s, blijkt uit een onderzoek van University Of Leicester onder bijna 800.000 personen. Degenen die dagelijks het langst zaten hadden meer dan 2 keer zoveel kans op diabetes en bijna 2,5 keer zoveel risico op hart- en vaatziekten. Zelfs bij mensen die daarnaast voldoende beweging kregen was het risico groter. Er is ook een grote kans dat de volgende klachten kunnen optreden: 

- nek- en schouderklachten

- rugklachten

- pols- en handklachten


We zitten te lang en ook nog verkeerd!!!!


Het Belang van een goede Houding!

Er is is zoiets als orgaancomfort. De meeste vitale organen van het lichaam bevinden zich in de borst en de buikstreek. Deze organen zijn niet rigide, ze zijn niet gefixeerd met bouten, moeren en klemmen. Ze zitten los en hangen in netten. Alleen als je zit met je rug rechtop, zullen je organen maximaal comfort bieden.

 

Het moderne idee van comfort is om achterover te leunen en weg te zakken. Als je in zo'n houding zit, zullen je organen nooit comfortabel zitten. Ze zullen niet functioneren zoals ze moeten. Dit geldt vooral als u een volledige maaltijd eet en op een ligstoel zit. Veel reizen gebeurt in verstelbare stoelen. Omdat de organen zo veel lijden, zal hun vermogen om te functioneren drastisch verminderen of je zult op zijn minst op een of andere manier een beperking of klachten krijgen.

 

Yogis houden van hun lichaam recht, omdat ze niet van comfort houden, maar omdat ze comfort op een heel andere manier begrijpen en ervaren. Je kunt je spieren trainen om comfortabel te zijn, met je rug rechtop, maar je organen kun je niet trainen om comfortabel te zitten, terwijl je slungelig bent. Er is geen manier om het te doen!  Dus kiezen yogis ervoor om het lichaam te trainen, zodat hun skelet- en spierstelsel comfortabel zitten, op hun wijze van zitten.

 

Yogasanas bieden een middel om te transformeren en om het zitten in de juiste houding niet als een hindernis te ervaren, maar om te fungeren als een kanaal voor je ultieme mogelijkheden.


Padmasana (zie afbeelding) is DE zittende asana bij uitstek, maar het is niet geschikt voor iedereen.


Voordelen: kalmeert de geest. De enkel en knie blijven soepel. Stimuleert het bekken, de wervelkolom en buik & blaas, verlicht menstrueel ongemak en ischias. Beweerd wordt dat een regelmatige beoefening van deze asana tot laat in de zwangerschap bijdraagt aan een soepele bevalling.

 

Opmerking: Personen met heup- / taillekwalen mogen niet in deze asana zitten.

 

Voordat u met Yoga gaat beginnen raadpleeg altijd uw Huisarts/behandelend specialist. Train altijd onderbegeleiding van een deskundige Yoga instructeur/leraar.

 

Disclaimer: Dit is geen wetenschappelijk artikel. Alle informatie is gebaseerd op vedische literatuur en ervaringen van Yoga guru's. Zoals uitgelegd door Mijn eigen Guru