Depressie bij de Nederlandse Jeugd

NWS/2019-06/img20190411wa0004

Mijn naam is Devanand Rambharose (Yogaleraar). De komende tijd zal ik op gezette tijden een artikel schrijven over gezonde leefstijl en Yoga. Om in onze moderne- en stressvolle levens gezond oud te worden ben ik mij gaan verdiepen in klassieke vedische – en yogaliteratuur. Ik wil mijn opgedane kennis en ervaringen met u delen zodat een ieder er zijn of haar voordeel mee kan doen.

Vandaag leest u van mijn hand een artikel over depressie bij de Nederlandse Jeugd.

Met dit artikel wil ik proberen om het probleem bespreekbaar te maken, informatie te verstrekken en simpele oplossingen aanbieden. Ik hoop dat mijn artikel alle partijen (patiënten, hulpverleners, beleidsmakers en overheden) bereikt en dat men openstaat  voor andere vormen van behandelingen.

 

Depressie bij de Nederlandse jeugd

Onderzoek heeft uitgewezen dat  3 op de 10 jongeren (ongeveer 3500 ondervraagden) in de leeftijdsgroep van 16 tm 34 jaar zich langere tijd depressief hebben gevoeld of nog depressief zijn.

Ze melden dagelijks last te hebben van ernstige neerslachtigheid en verlies van levenslust. Dat deze klachten niet opzichzelf staan blijkt uit het feit dat:

71 % van deze jongeren zich eenzaam voelt

68 % van hen slaapproblemen heeft

45 % kampt met zelfmoordgedachten

Dit zijn schrikbarende feiten!

 

Meer dan de helft van deze jongeren geeft aan dat de depressie ook door de huisarts of een andere deskundige is vastgesteld. Dagelijkse rituelen zoals uit bed komen, douchen, aankleden, naar buiten gaan en bij mensen in de buurt zijn wordt als een hels karwei ervaren. Ze geven ook aan bang te zijn en zich te schamen om over hun depressieve klachten te praten. Ongeveer een vijfde van de jongeren geeft aan er met niemand in zijn omgeving over te hebben gesproken.

 

Groot taboe op praten over depressie

71% van deze jongeren die zich depressief voelen, stellen dan ook dat er een groot taboe op rust om over hun problemen te praten. In onze moderne maatschappij wordt een psychisch probleem meestal afgedaan als een persoonlijke tekortkoming of een zwakte. En omdat men dit niet kan bespreken, zakt men nog dieper in het moeras van depressie. Ook heerst er een vrees dat als men nu aangeeft depressief te zijn of paniekaanvallen te hebben, dat effect heeft op hun professionele carrière.

 

Oorzaken van depressie bij de jongeren

Volgens onderzoekers veroorzaakt stress, door individualisme en prestatiedrang/dwang, depressies bij jongeren. De toegenomen vrijheid van jongeren draagt in een belangrijke mate ook bij aan hun depressieviteit. Wij zijn namelijk zo vrij dat we van elkaar zijn losgeraakt. We zijn eenzaam geworden. We voelen ons geen deel meer van een groep en dat maakt ons letterlijk ziek. Terwijl wij als mensen -biologisch en sociologisch gezien- een groep nodig hebben.

 

Verbinding als oplossing

Als mensen zich (weer) verbonden voelen, dan kan depressie worden voorkomen/genezen. Ook raad ik iedereen Yoga aan! Want uit een langlopend onderzoek in de VS is gebleken dat Yoga de stressrespons in positieve zin moduleert.

 

Yoga zorgt voor angstverlichting op natuurlijke wijze

Uit beoordelingen van een breed scala aan yoga-oefeningen blijkt dat ze de impact van overdreven stressreacties kunnen verminderen en nuttig kunnen zijn voor zowel angst als depressie. Door waargenomen stress en angst te verminderen, lijkt yoga stressreacties te moduleren (verlagen van hartslag en de bloedruk en verlagen van de ademhaling). Er zijn ook aanwijzigingen dat yoga-oefeningen de hartslagvariatie helpen vergroten, een indicator van het vermogen van het lichaam om flexibeler op stress te reageren.

 

Stressreactie

Uit een ander onderzoek aan de universiteit van Utah (VS) naar het effect van Yoga op de stressreactie blijkt dat dat mensen met een slecht gereguleerd antwoord op stress ook gevoeliger zijn voor pijn. De studie onderstreept de waarde van Yoga  omdat het helpt stress en pijnreactie te reguleren.

 

Voordelen van Yoga

Voor veel  die te mensen, die lijden aan depressie, angst of stress, kan yoga een zeer aantrekkelijke manier zijn om symtomen beter te beheersen of te bestrijden. Wetenschappelijke studies naar yoga laten zien dat mentale- en fysieke gezondheid niet alleen nauw verbonden zijn, maar in essentie gelijkwaardig. Elke dag groeit het bewijs dat Yogabeoefening een relatief veilige methode is en dat het een flinke bijdrage levert aan het verbeteren van de gezondheid in het algemeen.

 

Ook wil ik het hebben over een minuscuul, maar erg belangrijk onderdeel van Yoga, de AUM Mantra.

Zeven wetenschappelijk bewezen voordelen van de recitatie van de Maha Mantra AUM!

AUM reciteren is een gedisciplineerd proces om spanning, angst, depressies en negativiteit uit het leven te verwijderen. Het brengt positiviteit zoals: moed, zelfvertrouwen, concentratie, geluk en vreugde, in het leven. Het kan uw gemoedstoestand verbeteren (korte termijn) en is op lange termijn van invloed op uw gezondheid, geluk, vreugde en welzijn.

                                                                                                                    

Lage frequenties en diepe AUM-recitatie verhogen de gammagolven in de hersenen. De Gamma hersengolven staan bekend als "gevoel van zegeningen". AUM recitatie en meditatie zou minimaal twee keer per dag voor een duur van 20 minuten moeten worden beoefend. Tijdens laagfrequente AUM-meditatie maakt het lichaam vier belangrijke hormonen aan namelijk: dopamine, oxytocine,  serotonine en endorfine.   
                                                                   

De zeven belangrijkste voordelen van AUM-chanten zijn als volgt:

 

1. AUM recitatie en het Parasympathisch zenuwstelsel 
Het autonome zenuwstelsel bestaat uit 2 delen, het sympathische zenuwstelsel en het parasympathische zenuwstelsel. Lage frequentie AUM recitatie heeft een kalmerend invloeld op onze  zenuwen, waardoor we ons kunnen ontspannen en herstellen van de stressvolle gebeurtenis.


2. AUM recitatie en Nasal Nitric Oxide (NO)                                                                                  
Het is aangetoond dat stikstofmonoxide, een gasmolecuul van vrije radicalen, betrokken is bij diverse helende functies in het menselijk lichaam. Bhramari AUM recitatie is een effectieve methode om onze longen en luchtwegen te verschonen , het lichaam te voorzien van zuurstof en maakt ons minder vatbaar voor infecties.

 

3. AUM Recitatie en Vagus Zenuw Activatie                                                                               
In de hersenen helpt de vagus zenuw om angst en depressie onder controle te houden. In de darm verhoogt het de zuurgraad, vertering van het spijsverteringssap en de darmstroom. AUM recitatie, AUM gezang en AUM meditatie kan al deze spieren activeren en uw Vagus-zenuw stimuleren.


4. AUM Recitatie  en Prefrontaal Activatie                                                                                
Dit gedeelte van de hersenen wordt geassocieerd met creativiteit, intelligentie, leiderschap, planning van complex cognitief gedrag, persoonlijkheidsuitdrukking, besluitvorming en sociaal gedrag. AUM recitatie helpt ons om ons potentiel maximaal te benutten.


5. AUM Recitatie en Amygdala Deactivatie                                                                                                              Binnen dit gebied van de hersenen worden de reacties van de hersenen op stress -inclusief gedragingen/ reacties zoals 'vechten of vluchten' en negatieve emoties zoals onbehagen, angst en prikkelbaarheid geregeld. AUM recitatie helpt ons te kalmeren en ons veilig te voelen.

 

6. AUM Recitatie en Basal Ganglia Dopamine                                                                           
Lage ganglia is het belangrijkste gebied voor het aanmaken en beheersen van dopamine ( het belangrijkste hormoon voor stressmanagement). De belangrijkste functie van basale ganglia is beloningsverwerking en het opbouwen van gewoonte patronen. Experimentele gegevens tonen aan dat AUM-Recitatie met lage frequentie basale ganglia dopamine kan reguleren.

 

 



7. AUM Recitatie en  Het stress reactiesysteem van het lichaam
Dit systeem is hyperactief bij depressie, vanwege genetische factoren of als gevolg van aversieve stimuli die kunnen optreden tijdens de vroege ontwikkeling of het volwassen leven. Onderzoek toont aan dat verminderde  activiteit van dit systeem leidt tot een verlaagde cortisolreactie  op stress bij chronisch vermoeidheidssyndroom. Een optimaal goed functionerend stress reactiesysteem van het lichaam is de sleutel tot een goede gezondheid, geluk en welzijn.

Voldoende lichaamsbeweging, goede slaap en regelmatige AUM-recitatie met lage frequentie helpen  het Cortisolniveau normaliseren. AUM-Recitatie draagt bij aan structurele veranderingen in je hersenen en vermindert stress.

 

Lees hier ook nog eens mijn bijdrage over eenzaamheid van vorig jaar:
http://www.schilderswijk.nl/index.php?uid=3877


Stichting  YogaShishya

D.Rambharose ( Yoga Leraar )

 

Disclaimer: Dit is geen wetenschappelijk artikel. Alle informatie is gebaseerd op vedische literatuur, andere wetenschappelijke onderzoeken en ervaringen van yoga guru’s  en uitgelegd door mijn eigen Guru